De medewerker van 2020. Olivier Kok geeft zijn visie over de medewerker van de toekomst.

Innovatie en de medewerker van 2020

De wereld ratelt door en nieuwe technologieën blijven komen. De geïnformeerde mens moet zich constant aanpassen om geïnformeerd te blijven. Dat er daarom ook veel veranderd in het beeld dat bestaat over medewerkers spreekt voor zich. 100 jaar geleden stonden we al een stel leken achter machines. Tegenwoordig staan we allemaal te scrummen in de flexplek die we zelf hebben uitgekozen.

Veel banen die wij op dit moment kennen zullen over een aantal jaar niet meer bestaan. Het World Economic Forum heeft in 2016 een rapport uitgebracht waarin wordt voorspeld dat in totaal 7.1 miljoen traditionele banen verloren gaan waarvan twee derde binnen de administratie van de service sector. De verandering is zo krachtig, dat voorspeld is dat 65% van de huidige basisschoolleerlingen banen zullen krijgen die op dit moment nog niet bestaan.

De veroorzaker van deze verandering is de vierde industriële revolutie. Elke nieuwe revolutie staat bekend als een moment van verandering; deze revolutie zal een fusie van technologieën worden. De mogelijkheden die ontstaan zijn door middel van mobiele technologie waarmee iedereen verbonden is met elkaar worden steeds krachtiger. Dit zie je onder andere terug in nieuwe doorbraken op het gebied van innovatie. Innovatie als zelf-rijdende auto’s, 3D printen, nanotechnologie en energieopslag.

Vaardigheden

Deze technologieën zullen elke sector omgooien. Daarom zal de vraag naar mensen die de kennis over deze onderwerpen beschikken steeds groter worden. De ideale kandidaat moet zowel technische als sociale vaardigheden ontwikkelen.

De twee technische vaardigheden die steeds belangrijker worden zijn programmeren en het kunnen verwerken van een enorme hoeveelheid aan data met behulp van spreadsheets programma’s. Bedrijven hebben talloze mogelijkheden om een enorme lading aan data te kunnen verzamelen. Wanneer er geen mensen zijn die handige data-analyses kunnen uitvoeren met deze data is het echter niet de moeite waard om deze te verzamelen. Bedrijven die uit deze hoeveelheid data kansen weten te behalen, zullen de winnaars zijn op de markt.

Naast deze technische vaardigheden is het van belang dat de medewerker van de toekomst ook een aantal sociale en cognitieve vaardigheden onder de knie krijgt. Hij of zij moet een pro worden in het oplossen van complexe problemen. Ook moeten we de focus hebben om altijd kritisch te blijven denken. En als het even kan creatief kunnen blijven om open te staan voor nieuwe ideeën. De combinatie van al deze vaardigheden zal jou (oftewel de nieuwe medewerker van 2020) een tal van mogelijkheden geven op de arbeidsmarkt van de toekomst!

Geschreven door Olivier Kok

volg ons op

Lees ook

Buiten de gebaande paden

Dorothée di Fraia geeft in haar Frisse Blik artikel advies aan studenten. Begeef je eens buiten de gebaande paden en laat je inspireren. Ga actief op zoek naar nieuwe uitdagingen en kies voor een inspirerend werkstudentschap.

Lees meer

Startup vs corporates

Steeds meer studenten staan voor de keuzestress. Gaan ze voor een grote corporate of kiezen ze toch voor een startup. Olivier Kok zet de voor- en nadelen even op een rijtje.

Lees meer

Was de Blockchain een hype?

Kasper Keunen kan met recht een Blockchain expert genoemd worden. Ik sprak hem over deze technologie, of er nog toekomst in zit en hoe zit het eigenlijk met de cryptocurrencies?!

Lees meer

Werken via Studentflex. Daarom:

  • Persoonlijke begeleiding
  • Een (bij)baan die uitdaagt
  • Je ontwikkeling centraal
Inschrijven

Heb je vragen?
Quirine staat voor je klaar!

Ga de uitdaging met Studentflex aan.

Quirine de Planque

Community Manager bij Studentflex

quirinedeplanque@studentflex.nl

06-52326552

Mail Quirine

Events

Alle events

Gouden gieter

Wie nomineer jij deze periode?

Elke periode kiest de community een favoriete manager. Wie laat zijn of haar kandidaten het hardst groeien?

Lees meer